lördag 31 december 2016

Mitt hundliga år 2016

Vi avslutar ett år igen, det känns som det gått jättefort, speciellt hösten. För min del var första halvan av året tung och andra halvan lätt om man nu kan uttrycka sig så enkelt. Så där överlag så tycker jag läget i världen känns instabilt, finlandsvenskarnas tillvaro känns hotad, barnens välmående i dagens vardag ignoreras + så mycket mer.....det här har inget med mitt mående att göra utan bara hur jag uppfattar läget överlag. Jag väljer oftast att försöka se det positiva i tillvaron och ser det som min styrka. Att man kan glädjas åt små saker är lite av ett motto jag har och det tänker jag ta med mej in i det nya året också.
Nu när jag så här i slutet av året gått igenom mina foton från året 2016 så är det bara att konstatera att detta år har varit ett HUND-år ! Årets krönika blir hundlig för det är nog livet med ny(a) hund(ar) som gjort mej mest lycklig detta år.

JANUARI 2016

 I januari bar isen äntligen och vi tog oss ut till skärgården med alllehanda fordon.
 Bella och ungdomarna njuter av nysnö på isen !

 FEBRUARI 2016

 I februari passar Bella och jag på att gå ut så mycket som möjligt på isen efter jobbet 
och vi njöt lika mycket båda två !
 På sportlovet hann vi njuta av några fina dagar innan det vackra plaskade bort !


 MARS 2016

 I mars har husse och matte tapetserat om vardagsrummet och varit till Umeås nya Ikea
 och hämtat en ny byrå. Bra utsikt mot gatan har man, tycker Bella..
 som också skrämmer livet ur en mus och leker i flödvattnet vid sommarstugan !
 ..och så anländer svanarna till Metviken och Västervik


 APRIL 2016

 Isarna lossar i Metviken och fågellivet är mer än intressant. Vi pausar otaliga gånger runt vår morgonrunda. Vi bara tittar och förundras tills matte kommer på att hon måste till jobbet också !

Bella är den bästa trädgårdshjälpen. Jag plockar i och hon ur ! 
Terass-säsongen inleds vid Bockis 
och Bella hälsar på alla och gör sig vän med de flesta !
 Valborg firas på sommarstugan i prima vårväder !


MAJ 2016

 Äntligen får man springa i skogen, hitta gömda ben och bara känna sig fri i sinnet !
 Och matte sitter på verandor och njuter av den hundliga utsikten !

 Fina Bella, livsnjutaren.
Och så plötsligt dyker det upp en liten underbar podengovalp i grannhuset som heter Pate. 
Pate och Bella blir bästa vänner från dag 1 !

 ..ja och jag sätter potatis i vassen !


JUNI 2016

I början av juni blir Jocke (min systerson) student och vi firar honom i Esbo. På hemvägen kör vi via Sastamala och hälsar på en lite Irisvalp som Sofia och Kristian skall få. Jag ska bli hundmommo !  
Sofia och Iris första möte, hand mot tass !
 Den lilla Irisvalpen är något av det sötaste jag sett i hela mitt liv !
Lyckliga familjen

 I mitten av juni var vi och hämtade henne och det var spännande då Bella och Iris möttes första gången. Men efter det var de som systrar och bästa vänner !

  Och Iris trivdes lika bra ute i skärgården som Bella !

 Bella fick fira midsommar på Boskär med många goda vänner.



JULI 2016

Mången häftig regnskur kom i slutet av juli 
men det hindrar varken hundar eller pojke från att leka i vattnet 
med solglasögonen på !
 Du och jag, Iris !
 Hundarna alltid lika glada då lillhusse Simon kommer till stugan !
och så roligt att kära släktingar från Sverige kommer på besök och speciellt att de gillar att fiska ! 
Då kan man stå på bryggan hur länge som helst !




AUGUSTI 2016

 I augusti fortsättter vi busa och leka, ibland med dramatiskt fin himmel som bakgrund.


 Medan lillhusse Simon förbereder vinter och bygger fin kälke käkar vi lite vassrötter !
 Så roligt då husse och matte och vänner beger sig ut i svampskogen ! 
Då får man upptäcka nya marker !


SEPTEMBER

I september tar vardagen vid och också det fina höstvädret. Härligt att ha hund 
och få njuta av den fina naturen på nära håll i vår fina kuststad !

 och i närskogen den fina !

För att inte tala om att skärgårdslivet fortfarande är som bäst !



OKTOBER 2016

 Oktober är den vackraste av alla månader på året, min favoritmånad faktiskt ! Det är frisk luft, högt till tak, vackra färger, myggfritt, behaglig temperatur..bästa vandringsmånaden !
På spångarna ut till Gamla hamn.
Iskmo-Jungsundleden
Bella fick två nya vänner vid Näset i Sundom
Bella och Iris vid Fortet i Vallgrund
Bodvattnet runt, Saltkaret och Svedjehamn
 och Domarskärsskogen
 NOVEMBER 2016

 I november kom första snön och härlig kyla..men den var ju inte så långvarig tyvärr !
 ..men Bella ÄLSKAR att ha snö på nosen !

 DECEMBER 2016


På självständighetsdagen for vi med bilen ut till Gerby hamn, som vi ofta gör, för att kolla isläget.
 De va fint väder men tunna isar.

Alltså..jag fick sitta i bilen nästan hela tiden..

Så blev det julafton och tomten kom..VI SKÄLLDE LITE FÖRST
..men sen då vi fick de STÖRSTA paketen så blev vi tysta ! 

Matte har lovat ett skilt inlägg för de fantastiska presenter vi fick !


Men det bästa var ändå att gå ut på vandring med alla mattar och mommon då julstöket var över ! ! 




Detta var min lite annorlunda och hundliga årskrönika. Ni ska veta att det hänt en massa annat i mitt liv också detta år, men om jag får bestämma så vill jag minnas den sköna känsla av välmående som dessa fyrfotade vänner kan ge ! 


Önskar alla läsare, vänner, släktingar och bekanta

Ett Riktigt Gott Slut
och Ett Lyckosamt Nytt År 2017 !

Hjärtligt TACK för att ni tittar in ! 

Kram

Carina


2 kommentarer:

  1. Ååh vilka fina bilder!!! Du är nog i ditt rätta element med hund :)
    H. Familje-Maria

    SvaraRadera
  2. Härlig årskrönika, härliga hundar o människor, härliga bilder !! Fortsätt att vara livsnjutare och ta vara på de små sakerna o stunderna.Fortsätt också att leverera dina bilder och texter till glädje för oss andra tycker mommon .

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...