söndag 4 december 2016

Betongljus - lucka nr 4.

Idag gick jag ner i min källare och grejade lite med betong. Jag älskar att gjuta och hålla på med betong. Brukar mest göra det på sommaren utomhus eftersom det dammar en del, men nu tog jag munskydd på och gjöt i mindre skala. Hittade speciellt fina engångsglas i affären som jag tänkte kunde bli fina betongljusstakar av.

 Jag sätter tejp(målartejp eller eltejp) runt värmeljusen för att själva hålet i betongstaken skall bli lite större än ljuset.
 Betongen jag använder är finbetong S 30 och finns på byggvaruhusen i 25 kg:s säckar i utelagret. Kostar ca 6 € / säck. Man blandar bara vatten i betongen och konsistensen på betongmassan ska vara så att du kan forma den till en "köttbulle" i handen och att den lite flyter ut då du skakar på bullen. För att få bort luftbubblor kan man dunka glaset med betong i handen (inte i arbetsbordet, då spricker det) en stund så allt sätter sig.

När man tryckt ner värmeljuset i betongen är det bra att lägga tejp över ljuset så det hålls på plats. Låt stå under plast 2 dagar. Tryck sedan bort betongen ur glaset. 


Här är några till som jag gjort.

Denna är gjuten i en plastform från Panduro

Denna är gjuten i en rödbetssalladsform
 I de två senaste har jag satt värmeljuset upp och ner 
i bottnen på betongformen.
Betongkudden är gjuten i en minigrippåse, ugglan köpt !


Hoppas hinna gjuta lite mera ännu före jul. 
Men nu ska jag njuta av att det inte alls känns som söndag 
för jag är ledig ännu både måndag och tisdag !

Trevlig andra adventskväll alla !

Carina

1 kommentar:

  1. Smart att tejpa runt värmeljusen! Det ska jag prova nästa gång jag gjuter :)

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...