tisdag 20 december 2016

Min naturliga trapptomte - lucka nr 20

Skulle ta in granen idag, men foten passade inte i korgen som granen skulle stå i så då gör vi det imorgon ! "Gör inget idag som du kan göra imorgon" ,he he, men jag har faktiskt ingen julstress alls..kanske det beror på att jag fått tanka ljus och gå i skogen. Inatt var jag inte glad åt hunden som hade fnatt och höll mej vaken halva natten, men idag då jag kom hem tidigt och hade orsak att ta en långpromenad i skogen var nattens bedrövelser bortglömda och jag njöt av att ha en sprallig och glad vän med ut i naturen. Idag ska jag inte plocka nånting, bara gå och njuta..tänkte jag..men så kom jag på en idé om en trapptomte, så en stor bukett blåbärsris hade jag med mej hem..igen ! 😃 Fattar inte riktigt varifrån den där trapptomteideń dök upp men så här ser den ut i verkligheten :

Superlätt att göra. Ett  knippe blåbärsris snurras ihop med järntråd eller band. Gör en luva av nåt tjockt tyg. Jag råkade ha fin naturlig ekofilt hemma som jag sydde ihop till en luva. Lite äkta fårull (från Gotland !) till skägg och en träpärla till näsa. Pärlan och ullen fäste jag med limpistol.



Vilken otroligt naturlig trapptomte !


Ett tips om man villha trapptomten utomhus 
är att fästa en sten under tomten så blåser den inte iväg !

Imorgon kl. 10.44 är det vintersolstånd !
Sen går vi mot ljusare tider - det ni !

Bella och jag såg i alla fall ljuset i grantopparna idag på vår härliga skogs/ängspromenad ! 



Må så gott detta mörkaste dygn på året !

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...