torsdag 2 oktober 2014

Familjen Hedgehog flyttar in - att vika en igelkott av en bok !

Hejsan ! Har hittat en ny pysselpassion och det är att vika grejer av gamla böcker ! Har ju visat tidigare hur vi använt pärmarna och nu har jag tagit itu med innehållet också ! Första gången jag såg en igelkott vikt av en bok var hemma hos mina föräldrar, de hade fått den av nån. Sen hittade jag beskrivningen på en blogg och så provade jag vika en och de var hur lätt och roligt som helst ! Så här gjorde jag :


För att få olika storlekar på igelkottarna har jag använt mej av en normalstor bok och en liten. Böckerna hittade jag på loppis för 20 cent/st.  Jag tog bort pärmarna och delade böckerna i två delar. Och så här viker man:





Tips under arbetet: 
När det börjar bli tjockt och obekvämt att vika tar jag en hårklämma till hjälp !

KLAR !

Och den första igelkotten fick knappar till ögon och nos.
Så värst länge behövde den inte vara ensam, nu har den fått en hel familj !

 De små "kottarna" fick pepparkorn till ögon !



Nu har jag en hela familjen Hedgehog på mattan i mitt pysselrum ! 

Så söta och lättskötta, 
behöver bara blåsa dammet av dem nu och då !!

Ett trevligt papperspyssel för liten och stor !

Nu ser jag fram emot veckoslutet och en tripp till hantverksmässan i Seinäjoki, där man får shoppa lite nytt material och få nya ideér !

Ha de gott
och
trevlig början på oktober !

Kram
Carina




10 kommentarer:

  1. Fina igelkottar! Vår "kotte"är alldeles ensam, borde nog få en partner! Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mamma ! Det problemet måste vi genast åtgärda, alla behöver ha en vän ! ;)

      Radera
  2. Jättesöta och lätta och roliga att göra! Känns bra med återvinning. Vi kom på att man kanske kan ha dom till julkort ställ till jul. Kram från Monica

    SvaraRadera
  3. Himla söta igelkottar! Jag undrar bara om du har fäst ihop sidorna med något då alla sidor är vikta, eller blir det en igelkott ändå?
    Jag har precis hittat din blogg. Du har verkligen många idéer vilket ger så mycket inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny ! Roligt att du hittat min blogg och om jag kan inspirera ! Sidorna är int fästa på nåt sätt, det blir en igelkott bara man viker tillräckligt många sidor ! Lycka till och god fortsättning på våren !
      h,
      Carina

      Radera
  4. Jättefina igelkottar!

    Finns det någon beskrivning?
    T ex hur många centimeter in från sidnumret man ska vika? Hur många sidor man ska vika? Vart i boken som man ska börja?

    Med vänlig hälsning Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie ! Roligt att du tycker om igelkottarna! Jag har ingen speciell beskrivning, bara att man hela tiden viker in mot mitten (3 vikningar) så som mina bilder visar. Jag tar bort pärmen, viker ca 100 sidor i en vanlig bok och klipper bort resten (som man förstås kan vika en ny igelkott av om boken är tjock). Finns säkert beskrivning på youtube om du söker tex på Hedgehog book folding
      Lycka till !
      h, Carina
      Lycka till

      Radera
  5. Hej super söta! Hur använder man pärmarna? Letat i din blogg men hittade inte just det. Jättefin och bra blogg iallafall! Mvh Teres

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...