söndag 21 december 2014

Dagens lucka: Julgransbestyr

Ha ha fick just samtal av sonen som för första gången ska sätta julgransljus i granen....han var minst sagt väldigt upprörd över att slingan var som en cirkel och hur i hela friden man skulle få den i granen utan att trä den över granen..ja men som han sa så är det ju faktiskt lite konstigt att det inte kan vara en enklare slinga, jag brukar nog själv också "perkla" lite över de krångliga ljusen ! (..och så jag då som bara skratta i telefon..) Men några roliga timmar var det i alla fall i dag då jag fick vara och söka "den perfekta granen tillsammans med mina barn ! De hittades till slut på S-markets parkering i Gerby med  hemkörning och allt ! :)
Brukar vilja göra nåt nytt eller köpa nåt nytt till granen varje år. I år blev det några nya bollar av pappersremsor från gamla böcker (har ju haft lite pippi på pyssel av gamla böcker hela året ) !

 Så här gjorde jag ifall ni vill pyssla lite bollar: 


 Till en boll behöver man fyra remsor från en boksida.

 Limma ihop dem på mitten, jag använder limpistol (bästa limverktyget !)


 Gör färdiga hål med grov nål i mitten och i änden av remsorna


 Ta en järntråd, trä en pärla i ena änden och börja trä över remsorna en i taget..


..fäst med lim lite här och där..


 När de var klara var de så fina 
så man kunde ha satt dem i vas som en blombukett!


Men de blev precis lika fina som hängade bollar i granen !


Här tillsammans med mina pappersstjärnor från et annat år !

 Vilken härlig känsla då granen är klädd 
och rummet fylls av grandoft och juleljus !

Ha de gott denna 21 decemberkväll 
och exakt om en timme kl. 23.03 
är det Vintersolstånd 
efter det går vi mot ljusare tider !

Sköt om er !

Carina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...