måndag 1 december 2014

Dagens lucka: Betongljusstake i advent

Dags för årets första lucka denna första dag i decembermånad ! Tycker det är skönt att november, årets tråkigaste månad är slut ! Fast jag och min man fick ha ett roligt avslut på november i.o.m att vi körde ner till Esbo och hälsade på hos min syster och hennes man i dras nya fina hus. Förutom att bara umgås, har vi vandrat omkring på Sveaborg, ätit god julmat, fått paket av lillajultomten och på hemvägen ett lågbudgetbesök till IKEA. Ett riktigt bar avslut på november alltså och stort TACK till syster med familj !
Men det som jag skulle visa som dagens lucka var min adventsljusstake som jag gjutit i betong. Mitt första exemplar fick sitt nya hem i Esbo, det andra finns på jobbets kaffebord och det tredje på mitt köksbord. Själv gillar jag ljusstaken jättemycket för den är otroligt mångsidig.
Jag har gjutit den i en sparad kräftlåda av plast, (tur att man har en dotter som äter mycket kräftor !) petade ner en ljushållare i varje hörn och gjorde en urgröpning med hjälp av en plastskål.



 Den här varianten med äppel står på mitt köksbord nu just ! Testade också att sätta lav i urgröpningen och dekorerade med röda glittriga bollar, men gillar nog äppelmodellen bättre !



 Hemma hos syster fyllde vi urgröpningen med godis...


 och så även på jobbet..


Må inte godislagret ta slut..
tror vi behöver lite energi
så här i slutet av höstterminen !

Tror nog jag skall gjuta några till av de här ! 

Ha en bra 1 decemberkväll alla !

Carina

2 kommentarer:

  1. ja den va fin o användbar till mycket pynt också. >Godis såg ju bra ut där det låg.. men äppel va ju lika fint...likaså mossa..Välkommen att kika in på min kalender...

    SvaraRadera
  2. Oj, va fina! Vad har du använt för betong?

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...