söndag 10 december 2017

Rotmos och sånt - lucka nr 10

Idag har jag fått julbordets viktigaste tillbehör fixade ! Köttbullar och rotmos ! Köttbullarna gjorde jag hos Simon på samma gång som jag assisterade som tapetuppläggningsexpert och rotmosen gjorde jag hemma i lugn och ro och provsmakade alldeles för mycket...stöön..för den är kraftig..men världens godaste ! Receptet är gammalt och enkelt. det var Toms mormor som alltid lagade det här till julen, inte kålrotslåda utan rotmos ! Vill ni testa så får ni receptet här:

Mommo Ailis rotmos

3-4 normalstora kålrötter
100 gr äkta smör
2 dl vispgrädde
salt, vitpeppar

Skala och stycka kålrötterna i mindre bitar. Koka dem mjuka, ca ½ timme.
Sätt bitarna i en matberedare med kniv. Kör först en stund med smör och kryddor, tillsätt sedan grädden och kör mosen slät och fin. Lägg upp i formar och frys ner. Gratinera sedan innan servering. 225 grader ca 15 min, så att ytan får en fin brun färg !  Ät och njut tillsammans med skinkan ! (.och sen kan man ta en Samarin ! Ha ha ! )


I julköttbullarna brukar jag sätta lite kryddpeppar för att få en juligare smak och så rullar jag dem till små fina bullar och steker i smör..mums !

Bänkade mej i soffan kl. Strömsö och då kom det Nobelprisutdelning istället..Strömsö fick jag se på Arenan, på samma gång som jag gjorde jukorten färdiga och Nobelfesten fick väl vara med i bakgrunden..ja och så lite glögg till förstås..för rätta feelisen !

2 ljus, 2 skärmar, julkort och lite glögg !
De va dagens julstöksrapport !

Nu väntar en vecka fylld med mycket kvällsprogram ! 
Hinner väl pusta ut mot slutet...

God fortsättning på andra adventskvällen !

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...