onsdag 6 december 2017

Finland 100 år idag - lucka nr 6

Finland firar stort idag. 100 år låter gammalt, men i historiska mått är det väldigt ungt och ju äldre man blir desto djupare blir förståelsen för hur viktig självständigheten är. Tänk att när mina mor och farföräldrar var små hörde vi ännu till Ryssland, en konstig tanke. Jag har aldrig riktigt känt mej som en äkta finländare eftersom vi finlandssvenskar tillhör en minoritet och ofta får höra att vi inte riktigt hör hemma här. Men jag älskar Finland för många saker, kanske främst för dess natur och "sisu", så här vill jag leva och här vill jag dö !
Nu sitter vi framför tv:n och ser på presidentens mottagning...och nu sjunger de Vårt land...mäktigt !
Här hemma har vi firat lugnt, skön promenad på morgonen i det vackraste vinterväder dagen till ära, kvinnornas julmässa med mamma och Sofia och sen middag med familjen. Dukade lite extra fint med blåvita inslag och gjorde Karjalan paisti på eget vis, drack skumvin och åt blåvit choklad !





Två blåvita ljus i fönstret - en tradition sen jag var liten.
Man känner sig väldigt fosterländsk en dag som denna och jag hoppas innerligt att alla oberoende kön, ursprung och språk kommer att känna likadant om 100 år.
Nu ska jag äta lite finländska ostbågar som avslutning på denna självständighetsdag !

Hurraa för FINLAND !




Hyvää yötä !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...