torsdag 31 maj 2012

Holkar och småtippor

Idag var det dags att ta avsked av några små som varit en del av ens liv i många år. Man vänjer sig aldrig vid dessa avsked det är vemodigt och ledsamt och man önskar så att man fick vara en del av deras fortsatta färd också ! Jag hoppas ändå att barnen skall ha goda och glada minnen med sig från dagistiden. Förutom upplevelser att hänga på hjärnkroken får ju barnen också med sig en portfolio fylld av foton, teckningar, berättelser och minnen och jag tror innehållet i den kommer att hjälpa barnen att komma ihåg sin barndom och tiden på dagis.
Idag skickade vi också bl.a hem en fågelholk som barnen gjort tillsammans med sina föräldrar under en pysseleftermiddag på dagis.

Länge sen jag visat nåt pysseltips så varsågoda !

Först målade barnen ett stort träd

sen pysslade barn och föräldrar fågelholkar

av mjölkburkar och tapetbitar

.sen gjorde barnen valfria fåglar av flörtägg,

vattenfärg, fjädrar, järntråd och träpinnar

och så fick fåglarna flytta in i holken. Här en fin Hackspett !

Holkarna på väggen
Ett trevligt sommarpyssel för barn i alla åldrar (1-99 år) !

Önskar alla barn och unga som nu skall flyga vidare till nya holkar riktigt lycka till på färden ! Till vår holk kommer många små tillbaka och även nya små ungar skall börja pröva sina vingar hos oss på hösten. 
Allt har sin tid och så är livets gång !

Trevligt avslut för alla och en skön början på sommaren, 
själv åker jag iväg till Esbo och uppvaktar en duktig student !

Hejsvejs !

Carina


2 kommentarer:

  1. Så underbart med all pysselglädje, alla färger och former. Ibland har jag tänkt att jag borde ta ett mellanår från journalistens vardag för att vara skolbiträde eller nåt slags hjälptant på dagis... barn i dagis- och lågstadieålder är ju så härligt spontana!

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...