söndag 7 augusti 2011

Hudnum repandum och Boletus edulis

Lovade ju att presentera nya svampar om jag hittar några och visst finns det mycket olika svampar i skogen redan ! Idag hittade vi, förutom en massa kantareller, också taggsvamp och nån enstaka Karljohan. Båda dessa är otroligt goda svampar och lätta att känna igen !
Taggsvampen är helt ljus rakt igenom och har precis som namnet säger taggar på undersidan !

Ibland växer de flera tillsammans och ibland en och en, nästan alltid i mossa.
Taggig på undersidan.

Blek tagsvamp eller Hudnum repandum

Min absoluta favoritsvamp och skogens konung är herr Karl Johan eller stensopp som den också heter ! Den är så GOOD ! Här är ett riktigt praktexemplar:

Brun välvd hatt, vit till ljusbrun fot med ett ådernät, vita till gula rör under hatten.
Rören skär jag alltid bort om de hunnit bli stora.
Båda de här trestjärniga, läckra svamparna är bara att rensa, steka och äta ! De går bra att blanda ihop med andra svampar också !

Här har jag blandat kantarell, taggsvamp och karljohan ! Gott !
De här båda är lätta att lära sig och känna igen och svåra att förväxla med andra svampar ! Ett bra sätt att bekanta sig med svampar är ju förstås att skaffa sig en svampbok, en enkel med riktiga fotografier ! Själv gillar jag Bo Nyléns svampböcker !


Lycka till alla ni som vill pröva svamplyckan 
om inte annat så försvinner all stress 
så fort du sätter din fot i skogen !

Må gott !

Kram
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...