söndag 11 juli 2010

Blomsterprakt

Det värsta med att ha både egnahemshus och sommarställe är ju att man liksom missar en stor del av det som händer i trädgården hemma då man i princip bor ute på villan hela sommaren. Nu har vi i alla fall varit hemma i några dagar och verkligen fått njuta av trädgården och se hur allt växer så det knakar i denna nästan tropiska värme ! Här kommer några glimtar från vår trädgård.....Eftersom det är en gammal trädgård så vill jag också bevara de gamla växterna som funnits här.. på bilden syns "Brinnande kärlek", "Fingerborgsblomma", "Kungsljus", "Humle" (som klättrar på 3 gamla störar) och längre bort "Praktlysing".


En riktig vacker favorit är "Brinnande kärlek" . Den är jag väldigt rädd om och vårdar ömt !


Om nån undrar så är hjärtat på dörren i bakgrunden gjort av hönsnät, jättelätt att vira ihop och fint även på vintern eftersom jag har små lampor runt det.

En annan växt, som jag för länge sen fick en planta av svärmor och som nu trivs väldigt bra (lite för bra) är en slags klocka som jag inte vet vad den heter ens...kanske Storklocka för den är jättestor och hög och sprider sig nåt otroligt ! Men vacker då den blommar !


Eftersom jag gillar gammalt "skrot" får man väl ta till vara allt som man hittar ! Här en gammal zinkså fylld med "Flitiga lisa" med ett rostigt cykelhjul som klätterstöd åt luktärterna ! Den är placerad på en gammal brunn.


En nyplanterad klematis (President) har fått en stege lutad mot äppelträdet att klättra på ! Stegen har jag gjort av gamla störar. Hoppas den blir fin !


En annan klematis som trivs och har börjat blomma nu är "Ministern" och den har blommor stora som handen ! Otroligt vackra, men tyvärr är det svårt att få den rätta färgen på bild...


Även i pumpalandet händer det saker....

Fantastiskt att följa med hur snabbt pumpor kan växa...
hoppas de blir stora och fina till hösten !

Sist men inte minst en favorit som jag nu i flera år köpt från Blomtorget är "Stjärnöga" som jag planterat i krukor. Underbara färger har denna blomma !


Nu gäller det att vattna allt riktigt bra för nu blir det några dagar på sommarstället igen, men först ska vi vinka av "lillpojken" som tänker bli tapper soldat imorgon ! Önskar mor var lika tapper.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...