onsdag 11 december 2013

11 December - Pepparkaksformar

Sista Taitokurskvällen för i år och vi avslutade med tillverkning av egna pepparkaksformar och förstås knytkalas med mycket godsaker och glögg !
De va inte alls svårt att göra pepparkaksformar, de va riktigt roligt, men jag hade också valt ganska lätta motiv till mina formar, en vante och ett hus.
Man behöver förstås lite bleckplåt, ca 30 cm till dessa formar, tång, plåtsax, lödkolv, rundstavar till formningen och tenn till sammanfogningen.

Vrid och böj

Sammanfogning
 Här är min vante och mitt hus 
tillsammans med Sussis klänning och änglavingar
 och Tetas krona och uggla

och många andra fina formar !

Nu är det bara pepparkaksdegen som fattas och en bagare förstås !


Tusen TACK Marjo 
och alla taitovänner 
för många trevliga, lärorika
och kreativa kvällar !

Vi ses i januari !

Kram
Carina

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad fint! Var får man tag i sådan plåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina ! Det var vår kurslärare som hade fixat plåten och jag vet faktiskt inte varifrån, tror det var från nån lokal plåtslagarfirma..
      h,
      Carina

      Radera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...