fredag 10 december 2010

10 December

Nobelmiddag och Idolfinal ! Vilken FREDAG ! Äter förrätten i Stockholms stadshus och rusar sen över till Globen ! Bara ett klick på fjärrkontrollen behövs !  Och med tanke på all god mat som äts ikväll tänkte jag ge er ett recept på en ljuvligt god förrätt eller glöggtilltugg så här inför året viktigaste högtid !

Du behöver:

150 gr kallrökt lax (hackad)
1-½ rödlök (hackad)
2 dl creme fraiche
1 dl dill
Aromsalt
ev Citronpeppar

Blanda ihop allt och sätt på Malaxlimpa ! Gott !

Så här gjorde jag:

Malaxlimpan och mina fina mått som jag fått av en svåger !


Läckra mumsbitar !
Det enkla är oftast det godaste ! Stort tack till Johanna som gav mig detta recept för många år sen och som vi njutit av vinter som sommar !!
Och om nån undrar vad jag gör med resterna av Malaxlimpan ..så fryser jag ner kanterna och gör botten till Lena sillpaj av dem till julbordet.... om Lena vill kan ni nog få receptet inom kort ...
God afton !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...