tisdag 3 augusti 2010

Hjärta av plåt !

Det är mitt i natten och vi (jag, Tom och Leia) är nattvakter ! Det är ett uppdrag som vi båtägare har en gång om året för att båthamnen ska vara ett tryggt ställe att ha båten på. Bra så, men det är en tung natt ! Kvällen och natten har varit lugn och himlen visade upp ett vackert skådespel vid solnedgången !


Eftersom jag ändå är tvungen att vara vaken hela natten kan jag ju passa på att berätta lite om min karriär som "plåtslagare" ! I grannhuset har man stor renovering på gång och det blir naturligtvis en massa material över som annars bara slängs bort. Grannfrun vet att jag gillar "skrot" så en dag gav hon mej en hög med plåtbitar som blivit över när de lagade golvvärme (tror jag) "Du hittar säkert på nåt att göra av de här" sa hon. Hmmm...plåt är nåt som jag inte gjort nåt av tidigare, men jag provade klippa lite i det med en plåtsax och det gick hur lätt som helst !


Klippte ut några hjärtan och letade fram lite järntråd, hammare, skruv/bult och pärlor. Hamrade små punkter runt hjärtat.....


Blev riktigt imponerad själv över hur fint det blev och hur lätt och snabbt det gick att fixa till ett plåthjärta ! Sånt gillar jag, när det är enkelt, roligt och snabbgjort !


Har sen tidigare en mobil gjord av ett gammalt cykelhjul hängande i ett äppelträd. Nu plockade jag ner de gamla rostiga pepparkaksformarna jag hade hängande i den och ersatte dem med mina nya plåthjärtan !



Fick lite blodad tand med "plåtslageriet" så måste nog fundera ut nåt mera att göra av plåtbitarna jag fick ! Tack för dem kära granne !



Nu är klockan 03.00 och himlen rodnar sakta öst, ännu tre timmar kvar av vakten så det blir väl att läsa lite intressanta bloggar och slutet på min deckare ! Godmorgon !

1 kommentar:

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...