torsdag 12 september 2013

Veckans dagispyssel: "Berikande material"

"Berikande material" var ett begrepp när jag studerade till barnträdgårdslärare. Vi hade en gammal småslöjdslärare som tjatade om det i tid och otid och vi skrattade  väl lite åt hennes tjat om allt berikande material. Med berikande material menade hon att man skall ta vara på det som finns runt dej, i hemmet, i naturen osv. Den  tanten var en klok tant, det förstår jag så bra nu efteråt. Jag är nuförtiden själv en "skrotsamlande" tant som ser möjligheter i allt "skräp".
Jag är så glad att vi i år på mitt daghem valt att tänka lite mera ekologiskt, ekonomisk och miljövänligare. Tanken har väl alltid funnits, men slog rot på riktigt efter vårt besök till de två Reggio Emilia förskolor i Umeå där vi såg att man mycket långt använde sig av material som var helt "gratis".
På avdelningen Tussilago har man plockat fram allt berikande material man kunde hitta i skrubbar och vrår (ni vet ju hur mycket som samlas och aldrig används) och gjort i ordning ett rum där barnen har ett lågt runt bord att jobba vid och tillgång till allt detta underbara BERIKANDE MATERIAL !! Personalen har tillsammans med några barn i gången gått igenom vad som finns och vad man kan göra i rummet !
Barnen blev alldeles till sig av lycka över tillgången till allt material och kreativiteten har varit mycket påtaglig !

Här är bara en bråkdel av materialet som står framme:
 




Här ser ni att det finns allt från äggkartonger, wc-rullar, fjädrar 
till pringlesburkar och fanerrullar !






Att barnen sen också får berätta om sina konstverk och nån skriver upp det, gör en utställninga av det så att alla får se och beundra....ja det måste betyda så mycket mera än att göra nåt som alla gör utgående från en färdig modell !

 GE BARNEN MÖJLIGHETER !

Mina berikande fingrar kliar.....

men men..nu just sitter jag här hemma med armen i mitella efter en otrevlig vurpa med cykeln..som resulterade i att jag har en fraktur i axeln som skall läka nån vecka...och ja det är höger arm..SUCK ! 
Jag får inte vara på jobb med alla mina små och stora vänner 
och jag kan inte pyssla............................. 

men jag kan PLANERA och FUNDERA ! :)

Min kära pappa påstår att han skall köpa en trehjuling åt mej så jag hålls på cykeln, men jag tror jag börjar med att köpa en hjälm och cykellampa eller så håller jag mej till små souvenircyklar som ryms i handen ! ;-)
 
Pappas souvenir från Spanien

Ta hand om er därute !

Kram av den

enarmade

banditen

Carina

!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...