torsdag 8 september 2016

Visst blev det potatis i vassen !

Många har undrat och frågat om det blev nån potatisskörd av potatisarna vi satte ner i ett  hög av vass i maj ! Så här såg det ut då !  Jovisst blev det potatis, inte så stor skörd kanske, men ideń funkade !

 I juli började plantorna växa med fart och i augusti kunde vi ta upp de första fina potatisarna. Igår när vi for ut till sommarstugan hade vi inte så mycket mat med oss, men i vasslandet hittade vi fina potatisar att koka !


 ..och de smakade förstås himmelskt gott !

Igår hittade vi också andra läckerheter kring knutarna vid sommarstugan !

Härliga trattkantareller ! 
En liten varning för alla som plockar trattisar . Det finns mycket svamp i skogen i år och även de giftiga sorterna frodas sida vid sida av de goda. En giftig svamp som liknar trattkantarellen och växer ofta precis på samma ställe är toppig giftspindling..


Den ser väldigt lika ut ovanifrån,men under är skivorna helt olika ! Plocka aldrig bruna svampar med bruna skivor ! Hittade faktiskt en liten jäkel bland de 5 litrarna jag rensade ikväll..viktigt alltså att gå igenom dem en och en då man rensar !  Toppig  giftspindling innehåller cellskadande gifter ! 

Många har också frågat mej hur jag brukar torka trattkantareller och jag har världens enklaste sätt (enligt mej) Efter att jag rensat dem lägger jag dem på en fönsterram med myggnät och sen på en klädtorkställning i rumstemeratur ! Huvudsaken de får luft underifrån också ! På ett par dagar har de torkat. Bara att sätta i burkar och in i skåpet !


Så härlig årstid nu då man kan skörda både i skogen och på egen gård. Är ensam hemma ikväll och gjorde en så god räkgryta med "material" från egen trädgård !


Tidigare ikväll var jag också och hämtade nypressad havtornssaft av mamma och pappa som de pressat ute i skärgården ! Häälit ! 
Men nu ska jag glo på tv en stund ..ny säsong av Bytt är bytt ! 

Ha de gott i skördetider !

Carina

1 kommentar:

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...