fredag 2 september 2016

Barn har hundra språk..

Ett barn
är gjort av hundra
Barnet har hundra språk
hundra händer
hundra tankar
hundra sätt att tänka
att leka och att tala på
hundra alltid hundra
sätt att lyssna
att förundra att tycka om
hundra lustar
att sjunga och förstå
hundra världar
att uppfinna
hundra världar
att drömma fram
Ett barn har hundra språk
(och därtill hundra hundra hundra)
men berövas nittionio.
Skolan och kulturen
skiljer huvudet från kroppen.
Man ber barn;
att tänka utan händer
att handla utan huvud
att lyssna men inte tala
att begripa utan glädjen i
att hänföras och överraskas
annat än till påsk och jul.
Man ber dem:
att bara upptäcka
den värld som redan finns och
av alla hundra
berövar man dem nittionio
Man säger dem:
att leken och arbetet
det verkliga och det inbillade
vetenskapen och fantasin
himlen och jorden
förnuftet och drömmarna
är företeelser
som inte hänger ihop.
Man säger dem:
att det inte finns hundra
Men barnet säger:
Tvärtom, det är hundra som finns.

Så lyder en dikt av Loris Malaguzzi. Han var en eldsjäl i förskolor i Reggio Emilia i Italien under en stor del av 1900-talet och grundare av Reggio Emilia pedagogiken. Jag gillar Malaguzzis tankar om att utveckla barns uttryckssätt och att det inte skall finnas nån gräns mellan lek och lärande. Och att vi skall använda alla våra sinnen.

Igår kväll hade vi föräldramöte och där berättade lite om vad som kommer att poängteras i den nya läroplanen för småbarnsfostran som är under arbete och som tas i bruk 2017. Den betonar många bra saker men barns delaktighet löper som en röd tråd genom hela planen. OCH det är just det som jag tror Malaguzzi såg...om du är delaktig så är du viktig och då berikas ditt "språk", inte berövas !
Många vuxna idag vet inte vad de är bra på eller vad som är deras styrka..men om du får möjlighet att hitta det eller bara få känna glädje i att lyckas som liten så bär du det kanske med dej hela livet !

Jag känner att vi idag jobbar för att ge barnen många "språk". Miljön är en viktig del (Malaguzzi kallar miljön för "den tredje pedagogen")och hos oss jobbar vi hela tiden med att fundera ut nya inspirerande miljöer som inbjuder till lek och aktivitet, fantasi och sinnesupplevelser.
Vi vill jobba mera med pedagogisk dokumentation och det känns BRA, för då tror jag vi kan skapa förutsättningar för barnen i deras lust, nyfikenhet och lärande.

Jag brinner ju för att barn ska få skapa, eftersom jag själv gillar det som uttrycksform, och jag vill precis som Malaguzzi att det skall finnas material tillgängligt för barnen så att deras skaparlust inte skall vara begränsad. För visst är det underbart då ett barn som vill göra en krokodil hittar det hen behöver i hyllan i verkstaden och får sitta där i lugn och ro och skapa !



Ni kanske fattar att jag gillar Reggio Emilia pedagogiken och dess tankar. Jo jag har alltid gjort det ända sen jag fick höra om den i min utbildning för hundra år sen !! Nu känns filosofin så rätt och aktuell med tanke på den nya läroplanen. Och jag är så glad att jag får jobba med människor som tänker lika och vill ge barnen förutsättningar och möjligheter !

Trots att det är fredag sitter jag här i soffan och tänker på jobb he he..så brukar det nog inte vara i normala fall, men är glad att det är så just nu i alla fall !

Fast nu skall jag nog fixa lite wok och börja fredagsmyset i hemmasoffan denna gång. Planerar in loppisrunda i Vöråstan imorgon och så är det ju fisk- och höstmarknad i stan också !

Skönt veckoslut alla !

Titta in här snart igen.

Kram

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...