onsdag 17 oktober 2012

Ugglor av papperstallrikar

Ugglor, ugglor, ugglor ! Det är ugglor överallt ! Jag har gillat och samlat ugglor sen tidigt 80-tal och nu verkar hela världen bestå av ugglor i alla former och varianter. Nu har de även flyttat in hos oss på dagis !
Vi gjorde en urenkel variant som barn i ålder 1 år och uppåt kan göra.

Det enda man behöver till dessa ugglor är; papperstallrikar, locket från små glasburkar (typ piltti), knappar, lim och vattenfärg.

Barnen fick måla sin tallrik efter egen fantasi

Cirklar av färgat papper klipptes ut och trycktes fast i locket
Två likadana knappar valdes till ögon
En triangel klipptes bort i ena kanten och den blev till näbb
Och en uggla är klar !
Och så klart flyttade de in i vårt träd på väggen !

Ho ho
Ho Ho ho Ho

Ho ho Ho ho ho ho ho
Vilka färgglada ugglor det blev på vår vägg ! 

Undrar om de skulle se ut så där om vi vuxna hade valt färger ? 
Knappas ! Härligt med barnens "oförstörda" känsla för färg !

Vi har också några ugglor gjorda av wc-rullar 
som jag tyvärr inte har nån bild på. 
Men den idén hittade jag hos
och de såg ut så här:


De va några roliga och enkla uggletips !

Ha de bra allihopa och försök orka i höstrusket !

Kram

Carina

3 kommentarer:

  1. Era ugglor blev ju så jätte fina ! Tack för tipset om den fina sidan !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj så fina! Ni är då duktiga dagis-fröknar som tar er tid och pysslar med barnen!

    Kram, Mona

    SvaraRadera
  3. Trevligt! Jag gjorde höstens färger med klassen och det blev jättebra! På CM såg jag ugglereflex a la Aarikka. Även jag har en och annan uggla. ;o)

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...