tisdag 12 oktober 2010

Smak på burk

Ingen återvändo, minusgrader och snö på kommande ! Jag har en del grönsaker och örter att skörda ännu och idag plockade jag in persilja, oregano och salvia. Det är örter som jag brukar torka till vintern. Jag torkar örterna i mikron. Det får man allt gjort på en kväll och bara att sätta på burk genast ! Jag sätter ungefär en handfull färska örter på dubbelt hushållspapper och så 4-6 minuter på full effekt. Brukar röra om en gång efter ca. 2 min.


Eftersom det gick så snabbt att torka örterna passade jag på att
göra lite etiketter till burkarna också. Burkarna är naturligtvis sparade och tvättade gamla glasburkar ! Plockade fram lite brun kartong och mina favoritstämplar....



och lite snöre......



...och så har vi örter på burk till vinter.
Och ja..trattisarna hade också torkat fint på föntergallret i värmen !



Örterna behåller sin fina gröna färg bra då man torkar dem i mickron !


Kvar i örtlandet finns timjan och rosmarin. De brukar tåla lite kallt så de får vara kvar en tid ännu. Men rödbetorna och palsternackorna ska nog upp imorgon ! God fortsättning på veckan och sök fram yllevantarna !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...