onsdag 12 maj 2010

En drömdag på jobbet....

Idag var inte en vanlig dag på jobbet, utan en helt fantastisk dag på jobbet ! I radion, då jag körde hem, pratade de om drömjobbet - finns det ?? Mitt jobb känns faktiskt som ett drömjobb de flesta dagar ( visst finns det mardrömsdagar också, men de e få ! ). Idag var en drömdag. Jag och fyra kollegor + 19 förväntansfulla 5-åringar åkte iväg med buss till Södra Vallgrund och Sommarö fortområde ("Fortet") på naturskola. Väl framme blev vi varmt välkomna av Renja som tog hand om oss hela dagen med roliga lekar och fantastiska naturupplevelser.

Min kollega och jag njuter på stranden.

...och havet var spegelblankt.....


LITE FAKTA:
Efter fredsslutet i mars 1940 ansåg försvarsmakten det nödvändigt att ur försvarssynpunkt skaffa markområden i Södra Vallgrund för försvarsmaktens depå och kustartillerifästningsområde. Vad läget och terrängen beträffar fann man området på Sommarö utmärkt. På området uppfördes plattformar för kanoner, ett antal baracker för manskapet, matsal, soldathem samt stabsbyggnad, bostadsbyggnader, bastu, stall, lagerutrymmen, vägar, brygga och vakttorn. Först hade värnpliktiga från garnisionen i Vasa vaktat området men i slutet på 1970-talet anställdes folk från skärgården för detta uppdrag. Vid millennieskiftet var den 60-åriga eran över. Lagren tömdes och vaktstyrkan flyttades till Vasa för andra uppgifter. Kvar lämnade ett tomt område men med en välfungerande infrastruktur med el, vatten, fina vägar samt en stabil brygga, botten av flera rivna byggnader, en brygga, artilleribotten och ammuntionskällare. Forststyrelsen tog över området i maj 2000 som nu fungerar som ett rekreationsområde. Sommarö fortområde har varit en del av Natura 2000-nätverket och hör till världsnaturarvet Kvarken. På området finns en ca 2 km lång naturstig och en grund sandstrand, i närheten finns även fornlämningar i form av en jättegryta. Området är rikt på fågel- och växtarter.


Vi var alla vrålhungriga då vi kom fram till platsen där vi äntligen skulle få öppna ryggsäckarna och avnjuta en riktig friluftslunch ! Tänk vad korv kan vara gott ute i naturen ! Jag åt TRE stycken ! Mamma Mia !



Detta var en dag att minnas, därför plockade vi alla med oss ett minne från stranden och min minnessten fick en bra plats bland några andra stenar från minnesvärda platser jag besökt.




Ännu en dag att hänga upp på minneskroken !

1 kommentar:

  1. Låter som en toppendag :) Vi får njuta av en liknande dag på Fjärdskär den 24.5. Visst har vi ett bra jobb för det mesta. Jag har ännu inte kommit på något annat jag skulle vilja syssla med.

    Ha en trevlig helg!

    Mona

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...