tisdag 23 april 2013

Veckans dagispyssel: Sy på våffeltyg


Ikväll har jag sytt foder i våffeltygsväskor ! 
Ni har väl inte glömt bort de gamla fina dagishantverken som hängt med i alla år jag minns !? Ett sånt är att sy mönster på våffeltyg. Det gjorde åtminstone jag då jag gick i barnträdgården för över 40 år sen !! ;-)
Våra stora dagisbarn har haft ett långt syprojekt och nu börjar hantverken bli färdiga ett efter ett !
Vi ville ha svart våffeltyg som botten till väskorna som barnen skulle sy. Nåt svart våffeltyg hittade vi inte i våra affärer här, så då köpte vi naturvitt och så färgade vi det svart i tvättmaskin. Svart ville vi ha för att färgerna på garnet skulle framträda bättre !

Då var det bara att börja sy.
Här får en liten docka sitta med och se på !


 Vi har en mönstermodell som barnen väljer mönster ifrån
 men några har även hittat på egna mönster.

Eget påhittat mönster
Väskorna har fått foder av gamla påslakan, gamla skjortor och gamla gardiner ! Återvinning i all ära !

Ett gammalt påslakan blev fodertyg i väskan
Med barnen tvinnade vi sen handtag och så var väskorna klara !

 På andra sidan av väskorna har barnen också sytt sina namn.

Fint minne från dagistiden !

Ni som jobbar med barn vet hur mycket tid ett sånt här projekt tar och vi har faktiskt hållit på med de här nästan ett år ! Men den tiden får det ta för lusten att sy kommer och går... Tänk också vilken träning detta är bl.a för det matematiska tänkandet, det estetiska sinnet, hand-öga koordinationen, finmotoriken, självkänslan osv...

Våra barn är väldigt stolta över sina väskor !!

Glöm inte bort våffeltyget !!

Ha de gott !

Carina

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina, glada minnen från min egen lekistid!!

    SvaraRadera
  2. Imponerande! Grannen H

    SvaraRadera
  3. Hej, jag tyckte mycket om att sy på våffeltyg när jag gick i lekskolan, vilket var för nästan 50 år sedan. Vet du var man kan köpa våffeltyg? Finns det någon affär i stockholmsområdet?

    SvaraRadera
  4. Hej
    Vad roligt att jag hittade din sida.
    Jag tänkte börja sy med mina barnbarn men hittar inte vart man köper våffeltyg. Vet du vart det finns i Sth. Eller var man kan beställa det.
    Mvh susi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ! Såg nu först din kommentar. Jag bor i Finland, så tyvärr vet jag inte var man kan köpa våffeltyg i Sth, men kolla med Panduro eller nån affär där man köper tyger. Hoppas du hittar, det är roligt att sy i våffeltyg !
      mvh Carina

      Radera
  5. Har du någon steg för steg beskrivning på stygn?

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...