söndag 22 oktober 2017

Höstlovsavslutning i södern !

Först tänkte jag att det känns lite onödigt att vara ledig så här en vecka mitt i hösten...MEN oj så skönt, avkopplande, roligt, njutbart och händelserikt det varit ! Har fått en massa nödvändigt uträttat hemma, träffat vänner och släktingar, vandrat, varit kulturell, bott på hotell, sovit länge och verkligen njutit av varje dag ! Höstvädret har varit fantastiskt fint både i Vasa och i södra Finland där vi tillbringade slutet av veckan hos min syster och hennes man.
Har totalt kopplat bort jobb och vardag och fattar inte riktigt att jag ska vara på jobb kl.7.00 imorgon bitti !
Efter dagar med både roligheter och nödvändigheter tog vi tåget till Hufvudstaden och checkade in på hotell och förvandlade oss till turister. Vi har sett fina platser och besökt flera museér, lärt oss om Finlands historia och ätit god mat. Enda affär vi var inne i var akademiska bokhandeln, där vi köpte Mauri Kunnas senaste bok : Koiramäen Suomen historia. I Stockmanns varuhus drack vi skumvin och köpte lite delikatesser. Såå skönt att inte behöva shoppa !

Ståtliga Domkyrkan
Ateneums konstmuseum

Fönstershopping längs Esplanaden.
På fredagkväll checkade vi in hos syster Monica och hennes man Jörn i Köklax och blev som vanligt uppassade som kungligheter med god mat och dryck ! På lördag var det frostigt och vackert och syrran och jag fick skjuts till strandpromenaden i Esbo där vi vandrade i två timmar. Otroligt vackert längs stränderna där, jag är så glad att jag fick nåt nytt att hänga på min hjärnkrok !



Idag hann vi också med en skön promenad i Köklaxskogen. 
Mycket vackert där också med fina hus, omgivning och utsikt.

Till sist hann vi också träffa ett lyckligt nyförlovat par 
som vi ville uppvakta lite med presenter från släkten ! 

Grattis Oscar och Laura !
Tusen tusen miljoners TACK för en trevlig vistelse hos er kära syster och alla andra vi fick träffa ! 

Min syster är en fantastisk fotograf och hon har så fina bilder 
och text från veckoslutet på sin fotodagbok.
HÄR kan ni gå in och titta på dem ! 

Snö utlovas i veckan...
..gäller att börja gräva fram "vinterpälsen" !

Ha de gott !

Kram

Carina
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...