tisdag 17 oktober 2017

Utfärd till Risnästräsket

Hej ! Skäms lite över min header som innehåller vitsippor, men har inte riktigt haft lust/tid/whatever att ändra den..och snart är det ju vår igen ! Men nu har jag en vecka höstledigt och försöker utnyttja tiden till nytta och nöje. Igår när jag skurade badrummet med fogborste så tänkte jag nog en och annan tanke om hur man kunde fira höstledigheten på annat sätt, men å andra sidan så var känslan av duktighet så stor så jag skurade upp mej själv också och for till stan och shoppade kläder, smink, inredning och ny telefon på en liten stund och sen ännu till stormossen med gammal diskmaskin och annat bråte sen på jumppa ! Grymt så mycket man får gjort då man får vara ledig och hemma i vardagen !
Idag har jag gjort enbart nöje och för mej betyder det att vara i naturen med likasinnade, vandra, njuta, grilla korv, glömma klocka och måsten, uppleva nya marker och få ny energi ! Jag och Agneta, min goda vän och hennes två fina barn körde iväg söderut mot Övermark. Där ute i "ingenstans" och mitt i "ödemarken" finns ett träsk som heter :

Risnästräsket om du googlar !
Ingen av oss hade varit dit förut så vi var glada då vi hittade och kom till parkeringen på den 3 km långa skogsvägen från en annan väg nånstans i Övermark. Inga andra bilar och inga andra  levande varelser syntes till ! Vi tog våra ryggsäckar på och började vandra. Fin stig, fin skog och finare ju längre man kom. Längs stigen fanns några "ljugarbänkar" där man kunde vila sig eller ljuga ihop en historia.


De här tre ljög ihop en massa ! 
Väl framme vid "trestje" fanns det en fantastisk grillplats ! Där fanns stor grillkåta, vedförråd, utegrillplats med långbord, tupp, roddbåt...

Det blev barkbåtsbygge, kottkastning, korvgrillning, björnjägarens glögg, barkbåtssjösättning, vandring och många funderingar längs stigarna ! "Hur mycket väger jorden ?" "Vad är en naturbegåvning" ? Underbara barn !!
Sjösättning av barkbåt
Björnjägarens tranbärsglögg .. 😆
Naturhäst
Mitt underbara vandringssällskap !
På hemvägen, som var mycket ödslig och folktom till en början, hände en rolig grej. Mitt i allt såg vi två människor på cykel, en stor och en liten, och så var det ett dagisbarn som var ut och cyklade med sin farmor i en liten by mitt mellan Övermark och Korsnäs ! De berättade om en fin plats vid en annan sjö som heter Hindjärv som vi snabbt körde ner till. Där fanns en allmän samlingsplats med fin utsikt ! 

Det är såna här dagar fyllda av upplevelser, men ändå rofyllda, som sätter sig djupt i kroppen och knoppen. Kan gott rekommendera denna utfärd till alla !

Tack för idag bästa vänner, säger Bella och matte ! 

Nya äventyr väntar i Hufvudstaden i slutet av veckan !

Ha de gott i mitten av oktober !

Kram 
Carina


1 kommentar:

  1. Javisst är det fint 'mitt i naturen' ... har besökt båda ställen ett otal gånger! Inte så långt härifrån, men ska medge att inte blir det så många gånger per år som det borde!
    Fina bilder!
    Ha en skön ledighet!

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...