torsdag 23 februari 2017

Frys in det fina !

En dag till på jobb sen sportlov. Skönt. Inga speciella sportlovplaner annat än njuta av ledighet och uteliv så mycket som möjligt ! Jag är väl en sån person som kan njuta av det lilla eller som vi pratade med en bekant häromdagen..då man inte är så ung längre är det bara så skönt att vara hemma då man är ledig..läsa en bok, tända en brasa, tossa omkring i sina tofflor, äta lite god mat och njuta av små saker i vardagen. Ja och så ska jag njuta av SNÖN som äntligen kom ! Kanske köra lite skoter och skida !
Jag blir också väldigt glad för små saker. Fick rosa tulpaner av min man på vändagen förra veckan och det gjorde mej så glad så jag var tvungen att frysa in dem innan de vissnade !! 😁😁😁

Det blev väldigt fin iskonst av dem faktiskt ! Hade en stor hink och en mindre hink. I den stora hinken satte jag lite vatten och i den mindre enbart tyngder. Mellan hinkarna fanns ett lagom stort mellanrum så att jag kunde sticka ner de halvvissnade tulpanerna i vattnet. Sen bara ut och frysa till. Sen in för att tina upp en stund så allt lossar. genom att hälla varmt vatten i den lilla hinken så lossar den lätt. Hålet i tulpanlyktan är alltså bottnen på iskonsten.

På dagis gjorde vi också iskonst veckan före vändagen, tyvärr hade de ju smält bort under veckoslutet sen..så typiskt för denna vinter.

Barnen fick göra valfria figurer (blev mycket hjärtan) av piprensare som sen lades i ett plastkärl. Barnen hällde på vatten och en bit järntråd blev "hängare" ! Ut och frysa och följa med vad som händer.

 Iskonsten hängde vi upp mellan två träd på dagisgården !
 Ett av barnen hade samma dag varit på läkarbesök och fått en ödla..ville naturligtvis göra en ödla..och ett annat barn ville göra en riddare, men kunde inte vrida ihop en sån av piprensare, så han ritade en istället !

Nu ska jag försöka hålla mej vaken för att se vad Mandelmanns sysslar med ikväll..

Önskar ett skönt sportlov till alla som har
 och alla andra ett skönt avslut på veckan !

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...