tisdag 14 april 2015

Veckans dagispyssel: Kombinera trä, eltråd och lim

Jaha hör ni, vart tog finvädret vägen ?? Igår bara ösregn, blåst och svinkallt och idag massor med SNÖ !!! Gillar inte. Men isarna har säkert försvunnit !
Nåväl om vi ska söka nåt positivt så kan vi ju kalla det här vädret för pysselväder ...ja och så kan man ju med gott samvete ta sig en glögg ! Ha ha !

Förra veckan träffade jag ett gäng pysselglada kolleger och barnträdgårdslärare i Korsnäs fina nyrenoverade och tillbyggda Kottebo daghem ! Det var Botnia Barnträdgårdslärare r.f som hade vårmöte och jag fick vara med på ett hörn som pysselinspirerare ! Tackar för det !
Hade med mig som material; restbitar av trä, eltråd, knappar, träpärlor, vatten-trälimblandning och tidningar. Verktyg: Litet skruvstäd, borrmaskin, avbitare och limpistol. Tanken var att kombinera trä och eltrådarna som finns inuti en elkabel.




Dessa gamla elkablar hittade jag på vår vind. Man skär upp kabeln med mattkniv och så får man fram mycket användbara och trevliga eltrådar som lätt går att böja. Kablarna får man nog från nån som bygger eller renoverar, såna stumpar lämnar ju alltid eller prata med nån elektriker.


Efter att pysslarna valt ut sina delar började ett ivrigt borrande ! Bra nog om man kollar att borrmaskinen går åt rätt håll förrän man sätter igång ! :) :) Till de eltrådar jag hade med passade en 3 mm träborr bra.


Efter att man byggt ihop sin figur limmades det på kläder från tidningar med hjälp av decoupagetekniken, men här använde vi vanligt trälim utblandat med vatten. Limma på träbiten, limma på pappret och limma en till gång över alltihopa !
Och det blev många fina och glada figurer !








Tanken med detta pyssel var att man kan ta tillvara det som finns i vår omgivning och se möjligheter i ingenting och alllting ! Ibland får jag bara sån lust att dyka ner i en sopcontainer på en byggarbetsplats och samla på mej allt fint material som slängs bort..allt det här hittar man säkert där !

Nu just känner jag mej lite som den här figuren....sitter lugnt i soffan men borde packa min kappsäck...ska möta våren i Göteborg (en stad på min favoritresemålslista) med min svägerska ! Det ska bli så kul !


Röstat har jag i alla fall !

Gonatt !

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...