tisdag 21 april 2015

Mötte våren med Mia i Göteborg

Hej ! Äntligen var det dags för lite äventyr igen, genom att jag och min svägerska Mia skulle tillbringa ett veckoslut tillsammans i Göteborg. Jag hade aldrig varit i Göteborg och Mia hade varit där en gång för länge sen. Flög till Stockholm där Mia bor i ett idylliskt område vid Brunnsviken. Vi hann vandra runt lite före vår färd till Göteborg och det var så vackert, ljusgrönt och vårblommigt !

Till Göteborg åkte vi tåg och det var smidigt ! Inget strul med SJ på hela resan !
Vi bodde alldeles centralt på avenyn och efter att vi förundrat oss över det lyxiga hotellrummet med egen takterass, vandrade vi ut på stan.

Poseidon, ett av Göteborgs mest kända landmärken, fanns bara en bit från vårt hotell !

Sedan blev det att ströva omkring och se på stan, glömde att fota i den fina stadsdelen Haga, men där åt vi i alla fall världens godaste fiskgryta och såg både både blommande körsbärsträd och Magnolia.

På kvällen åt vi mera gott på Lilla London och därefter lite dricka på hotellets trevliga pub/takterass med fin utsikt över avenyn.

På lördag sökte vi upp "Paddan" som lär vara ett måste då man är i Göteborg ! Det är alltså en sightseeing med en platt båt därför att den kör under mycket låga broar inne i Göteborgs kanalsystem ! Ett tag under rundturen måste alla huka sig för att inte huvudet skulle ta i ! Den bron kallades "Frisören" !

Paddan

Kanaltur i Göteborg

Feskekörka

Läppstiftet och skeppet Viking
Efter rundturen hann vi shoppa lite, äta god lunch på Mannerströms restaurang Kometen och tupplur på rummet före kvällens höjdpunkt !

Det var en häftig 80-tals show med superduktiga artister + 3 rätters middag och mycket trevligt sällskap. Mia och jag fick superbra platser vid ett långbord precis framför scenen och bredvid oss sitter ett par från Malmö. De var pratglada och härliga männikor och på nåt sätt kom vi in på att tala om ålder. Då visar det sig att kvinnan bredvid mej råkar vara född exakt på samma dag och samma år som mej !! Och Mia tyckte dessutom vi liknade varandra ! Tack för en trevlig kväll bästa Anne +man om du/ni råkar läsa detta !

På söndag tuffade vi hem igen genom Sveriges fina landskap och väl framme i Stockholm vandrade jag en stund på Gamla stan före jag tog flyget hem !
Göteborg var i alla fall en mycket trevlig stad dit man gärna åker igen !

Stockholm

Gamla stan, Stockholm

En oförglömlig resa med det bästa sällskap man kan tänka sig. Jag känner mej otroligt tacksam och glad över att ha en sån svägerska och vän som Mia. Vi har pratat, skrattat, ätit och druckit gott, vandrat, myst och bara haft det så trevligt tillsammans...

..och tagit lite selfies !

Tack bästa Mia, det här gör vi om !

Uups nu är det snart onsdag med urtidig väckning !