måndag 4 augusti 2014

Nygammalt på verandan

Milda makter vilket dunder och brak det blev här i Vasa idag ! Sol och tropisk värme med 32 grader och vi suckade med kollegorna att nu skulle det nog få komma en riktig urladdning så vi kan börja andas igen ! Att det en stund senare skulle braka löst som det gjorde trodde vi då aldrig ! Blixtar, dunder, storm och regn i tre olika omgångar...huvva, de va faktiskt riktigt obehagligt ! Nu verkar det vara över..6 timmar senare, men undrar hur mycket skada ovädret har orsakat. Har i alla fall sett bilder på översvämningar, omkullfallna träd och lekstugor. Hus lär ha brunnit osv... Ja usch inte ska man önska sig ett sådant väderomslag, temperaturen sjönk från 32 grader till 18 på ett ögonblick.....och nu sitter jag här och längtar till sommarstugan och bastuverandan igen fast det inte skulle ha varit ett alternativ ens mitt på dagen !
Och de va ju det jag egentligen hade tänkt skriva om idag, att bastuverandan har fått en liten ny look ! Det har varit mycket målning av trädgårdsmöbler i sommar, både nya och gamla. Jag har målat riktigt gamla stolar som funnits med länge..typ 45 år !

Så här lite tråkig och mörk såg bastuverandan ut i början av sommaren !
Före
 Målade stolarna vita
 och gubben byggde ett bord till
 Köpte röda sittdynor
 och två terassmattor till golvet !
Efter
Så nu tycker jag att jag hellre skulle sitta där än här hemma i soffan...men snart är vi ute igen och njuter på verandan ! Ska väl försöka njuta nu av att det är lite svalare i luften och hoppas på en god natts sömn !

Förresten här en riktigt gammal bild, tagen i slutet av 1960-talet hemma på gården hos min man. På bilden min svärmor och svägerska !  Möblerna är likadana men jag vet inte om det är samma ! :)


Mera stolar och bord en annan dag !

God augustikväll !

Carina

2 kommentarer:

  1. Hejsan på dig!

    Ja nog var det en "rama åsko"! Hujedamej!
    Tänk va lite färg kan göra?! Superduper fint!

    Kram, Mona

    SvaraRadera
  2. Oj, hemska bilder från Vasatrakten!
    Vi här, 70 km söderut, fick inte en enda droppe och solen sken som vanligt! Vi hörde visserligen åskan men inte mer heller!
    Tänk hur lokalt det kan vara!
    Underbar ny veranda ni fick! ... och stolarna blev jättefina!!
    Ha det gott i värmen!

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...