onsdag 28 mars 2012

Allers-ägg

"Ägg ägg mera ägg, ät så får du skägg" sjöng alla barnen idag på dagis ! Jo jo det blir äggiga tider framöver ! Jag har massor med olika sorters påskägg som jag brukar ta fram och lägga i ett bo eller hänga på en kvist, men roligt är det ju att ha några nya också ..eftersom jag är tant så har jag en hel hög med Allerstidningar både nya och gamla....var på väg att slänga några men kom på ett sätt att göra fina (hm..nåja..annorlunda) ägg av dem !



Stansade ut olika färgade blommor och klippte ut korsordsdelar, limmade fast det på styrox(frigolit)ägg med tapetlim.



"Nu är det gott att leva"


Roligt även att dekorera äggen med lite hängande pärlor !
De här äggen är kanske inte så fantastiskt fina men idén att använda gamla tidningar tycker jag om och det här är hur roligt som helst att göra, även med barn. Tidningar har stadigt papper som inte går sönder då man hanterar det med klister. Ett bra tips är att barnen sätter tapetklister i handen och rullar runt de dekorerade äggen i handen en stund, då sitter pappret som gjutet efter det !

Lycka till med era påskägg !

Carina

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag jobbar på Allers och skulle vilja publicera dina Allers-ägg från 2012 i vårt kommande
    påsknummer. OK? Kontakta mig på upling@comhem.se eller telefon 070/644 04 90. (Jag är frilans)
    Ulla Persson-Ling
    (Redaktör för läsarnas egna sidor, "Din egen Allers")

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...