onsdag 21 september 2011

Japanskt album och atlasfjäril

Så var den första delen, pappersdelen, av Taitokursen avklarad ! Missade ju tyvärr förra gången då jag vandrade i Kuusamo, så ikväll blev det att sätta på ett kol för att få mitt album klart ! Vi gjorde ett album från början till slut enligt japansk bokbinderikonst ! Här kommer lite bilder:

Skar ut fyra bita hård kartong och klippte till linnetyg

Så här blev pärmdelarna. Skar sedan till svart papper som skulle bli sidorna.

Sen skulle ryggen fixas genom att borra hål

och sy ihop den ! Det var inte lätt och nålarna brast och böjdes innan det var klart !

Hittade en lämplig pärmbild i en gammal bok

och så var albumet klart !
Sidorna inne i albumet är svarta och jag tänkte att det skulle få bli ett album för reseminnen, typ ett större foto + text / sida. 
På tal om resor så hann jag ännu göra en fjärilstavla med hjälp av en gammal kartbok ! Så här:
Klippte ut 5 likadana fjärilar
Placerade de ovanpå varandra och sydde ihop dem på maskin..

Oj där fanns visst en bekant ort på ena vingen ! ;-)
Kurskompisen Neppe pillade på hela kvällen med att klippa, vika och fläta ihop en liten korg av sidor ur en gammal sångbok. Den blev jättefin, för att inte tala om den lilla pyramidformade presentasken hon hade gjort förra gången !


Tänk så mycket fint man kan göra av papper 
och det finns det ju gott om i våra hem ! 
Tänkte ju tipsa om en riktigt fin bok där man hitta massor med tips på vad man kan göra...men nu kommer jag inte ens ihåg vad den heter ! Borde lägga in mej på hjärnremont också ! Återkommer till boktipset en annan dag !
Ha ett bra slut på veckan alla !
Carina

1 kommentar:

  1. jag önskar så att jag hade massor med överlopps tid och kunde komma på Taitokursen, ni gör mycket fint där!

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...