söndag 6 juni 2010

Dagen efter den stora dagen...

Idag känns det konstigt...en konstig känsla att inte ha nåt man måste göra, en konstig känsla av vemod som kommer av att yngsta barnet nu är student och tar nya kliv på livets stig och att man själv känner sig lite äldre på nåt vis...pojken var just bara ett litet barn som fick plats i ett tvättfat !


Studentkalaset igår blev lyckat, vädret var perfekt, gästerna glada och allt på bordet räckte till ! Stort tack till alla som hjälp till att göra dagen till ett fint minne !
En liten detalj på kalasbordet som jag gillade är var mitt nya kakfat som jag köpte speciellt för cup cakesen som jag bakat till festen.

Märk också den fina servettfågeln som pappa lagat
och de vackra liljekonvaljerna som Sofia plockat !

..och här kommer receptet som jag förresten hittade på recept.nu och Leila bakar :

Cup cakes grundrecept:

100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti.


Creme cheese frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.

Vispa i Philadelphiaosten.

Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.

Bred den på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

Lycka till !


Nu ska jag ut i trädgården och så lite frön som jag inte hunnit med !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...