söndag 30 september 2018

Ett stort slag för skogen

När jag såg på Strömsö idag, som handlade om att dra till skogs, så fick jag inspiration att göra ett inlägg om mitt förhållande till just skogen. Jag har säkert tjatat om det här förut, men precis som forskningen bevisar så är skogen världens bästa återhämtningsplats, njutningsplats, skafferi osv. Jag är helt säker på att jag klarar bättre av vardagen och all stress tack vare att jag så ofta jag kan och har möjlighet att vistas i skogen. Alla gör det på olika sätt och jag har alltid gillat att gå långsamt, se de små detaljerna och beundra allt det som i mitt öga är vackert. Och TYSTNADEN som ibland är så total, speciellt nu på hösten då fågelsången tystnat. Ja och visst är det ännu roligare då man har ett tyst men troget sällskap, som jag har i hunden Bella. Hon följer mej, tar en liten avstickare nu och då, men mest är hon där vid min sida, så tryggt och bra. Att jag dessutom har en familj där så gott som alla gillar att vistas i skogen är också det bästa. Idag har jag varit som så många andra gånger tillsammans med min dotter Sofia på ett par timmars skogsutflykt med svampkorgarna och hundarna med. Och vi njuter, trivs och hittar svamp ! 
Tänker bomba er med lite bilder nu från mitt skogs-september.









 Och ibland då man hittar en ovanlig svamp som den här Biskopsmössan här ovan, så blir man extra lycklig ! Men lyckligast är ändå att få hem en korg med läckerheter som vi får njuta av under vintern.
Nu har vi "packat ihop" skären ifall vintern kommer tidigt. Kan ju hända vi kommer ut ännu men det känns ändå bra att ha det fixat inför vintern. Och när skärisäsongen avslutas, då korkar jag upp en ny säsong ! Ha ha ni som känner mej vet vad det är !

mmmm, förra årets Loimu, så god !
Ett stort slag för skogen  och en liten skål för glöggsäsongen ! 

Må så gott och passa på att ta er ut i skogen i oktober,
 bästa skogsmånaden !

Kram 
Carina

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga höstfoton🍁🍂👍🏻

    SvaraRadera
  2. Wow, vilket färgrikt inlägg och fina bilder!
    Jag gillar också höstens färgprakt!
    Ser gott ut på den sista bilden ...
    Må gott!

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...