måndag 5 juni 2017

Stora och små glädjeämnen

Ibland hinner man glädjas åt små saker, ibland inte. Kanske beror det på åldern, men jag tycker jag har lättare att vara glad åt det lilla i vardagen nu. Hade förut ganska stora krav på att allt skulle ske på ett visst sätt, det har jag släppt ganska långt och tillika saknar jag det, men för det mesta känns det bra att inte stressa för att hinna med allt, utan kan stanna upp, ta en dag i taget och glädjas åt det lilla !
Den senaste tiden har jag fått glädja mej åt en riktigt stor sak och många små. Den stora saken är att sonen som flera år bott i en liten, trång, varm etta för några dagar sen köpte sig ett eget hus !! Hans genuina glädje blir förstås också min glädje. Ikväll har han varit här och rotat i vår källare och
funderat vad han kan använda och ingen är lyckligare än jag om han hittar nåt !

Mina små glädjeämnen är att få pyssla i trädgården, 

( Nu just håller jag på med en liten damm..grävandet gjorde visserligen att jag var nästan orörlig  följande dag, men det gick över !  )
Vårt gamla garagegolv blir fina kantstenar !
......möjligheten att få njuta av skärgårdsliv
......uppleva naturen tillsammans med Bella,
..........få plocka de första liljekonvaljerna i närskogen..
 ....... klippa egen gräslök på pyttipannan..
 och att det ser ut så här på jobbkaffebordet en helt vanlig (nåjainteriktigt) måndag !
De här tre sista bilderna var från idag..tänk så mycket man egentligen har att glädjas åt bara under en dag om man riktigt stannar upp och tänker på vad som gör att du mår bra ! Jag kunde också lägga till att jag idag ätit supergod lunch på Strampen med bästa jobbgänget, jag gillar att det regnar (det kommer att dofta ljuvligt i naturen imorgon) och att jag helt i lugn och ro och med gott samvete  kan sitta i soffan och blogga...

Det stora glädjeämnet just nu !
Lycklig husägare !
.....men den största glädjen i mitt hjärta är nog att min familj och mina barn mår bra och har det gott
och jag tror att de också kan glädjas åt det lilla i vardagen ! 

Se det stora i det lilla !

Junikram
Carina

4 kommentarer:

  1. Så många fina små och stora glädjeämnen i ditt liv just nu! Känner precis som du att det är lättare och lättare att ta dagen som den kommer, inte stressa för mycket och njuta av små saker. Det har väl med åldern att göra...? Och vilken fin damm!! Var på gården blir den? Kram, syrran

    SvaraRadera
  2. Tack Syrran ! Jo vi sitter ju lite i samma ljuvliga åldersbåt med lite "hakuna matata", "dont worry be happy" och "carpe diem"! Dammen blir nere på gården vid den nya sittplatsen..där vill jag sitta, njuta och höra på vattenporl ! Ha de gott där ni också..kram kram !

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dej fullständigt, har barnen det bra och är lyckliga då är man det själv också!
    Bella har så fina färger, det finns många färgalternativ i lapphundarna.
    Många tycker att vår Ben är så ljus och kanske man inte ser så ofta ljusa lapphundar.
    Ha det så bra!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  4. Så flott å lese om dine små og store gleder! jeg kjenner meg veldig igjen i dette, det meste av det! Naturen skaper så mye god glede og ro hos meg - det er nært og godt og helt gratis! Og det er mange ting jeg ikke lar meg stresse av - for det betyr ikke noe for meg - det enkle og nære er det gode for meg. Du har en veldig fin blogg, som jeg synes det er hyggelig å besøke :-)

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...