söndag 20 oktober 2013

Vandring i vackert världsarv

Nu har det gått 6 veckor sen jag ramlade, slog axeln och blev sjukledig. Det har inte varit lätta veckor precis och nu börjar verkligen väggarna komma emot. Imorgon är det ny röntgen och en träff med farbror doktorn och jag hoppas innerligen att han har goda nyheter. (men tyvärr känns det inte riktigt bra ännu :(( )
Det som ändå gjort att jag kunna hålla humöret uppe är att jag varit mycket ute i naturen, jag är ju van från mitt jobb på dagis att vistas utomhus mycket under dagarna och det är livsviktigt för mej för att orka med vardagen ! Hösten är ju dessutom en fantastiskt fin årstid att röra sig i naturen, inte för varmt eller kallt, inga myggor eller ormar, fina färger och högt till tak !
Veckans höjdpunkt var absolut utfärden till Björkö, där vi vandrade längs naturstigen Bodvattnet runt. Otroligt fin miljö vid kärnan av världsarvet Kvarkens skärgård.
Vandringen "Bodvattnet runt" börjar och slutar vid Svedjehamn . Informationstavlor berättar lite historik över området och man förundras över hur tydligt landhöjningen framträder när det som en gång varit Björkö fiskehamn nu bara är lite vatten dit fisken kommer och leker på våren.
För att ta sig ut till Björkö får man dessutom köra över finlands längsta bro, Replot bron och bara det är en upplevelse i sig !



Svedjehamn med utkikstornet Saltkaret i bakgrunden

Gamla sjöbodar vid Bodvattnet

Saltkaret, 20 m högt
Leia var tveksam, men kom nog ända upp !
Utsikten från Saltkaret är fantastisk och man ser nästan ända till Sverige ! ;-) Man ser de speciella De Geer moränerna som utmärker vårtnaturarv.



Den vandringen kan jag verkligen rekommendera
 till alla som vill ut och lufta på sig lite !
Och vill man vandra på andra ställen i vår skärgård 
så kan man hitta mera information här !

God söndagskväll 
och 
snälla ni
håll nu tummarna för mej imorgon !

 Kram
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...