söndag 16 december 2018

3 advent, tomtepyssel, ris och bollar

Julstädningen som kom av sig kan man väl kalla detta veckoslut. MEN fick mycket annat fixat istället så som julklappar, köttbullar, julgran, trappdekorationer osv...städa hinner man väl. Har också varit på en spontankväll till Bockis med goda vänner, hade skoj och hörde på bra musik av Feat trio.
Alldeles i närheten av mitt jobb har det också varit julmarknad "Julfeelis" på kasernområdet hela veckan och jag besökte den på fredag. Otroligt mysigt ordnat med bodar och lampor på innergården och inomhus många försäljare med fina hantverk. Mycket är gjort på frivillig basis och jag hoppas det blir en tradition. Vasa behöver en sån marknad !


På jobbet har vi börjat sy tomtar/snögubbar av tyg om vi fått. Åter en gång är det återvinning som gäller !




Här hemma hade jag en idé att göra nånting till trappan där ute som är riktigt ful och tråkig. Vred till strutar av hönsnät och fyllde dem med cypress- och grankvistar och satte en ljusslinga runt.




De blev ganska fina tycker jag och mycket finare i verkligheten än på bild och så får den tråkiga trappan ett litet lyft inför jul !
Taitokursen hade avslutning  med knytkalas och vi fick också göra makrame på glasburk. Jag hade lite problem med halvslagen på snedden men jag lärde mej till slut och nu vet jag hur man gör. Tycker det är himla kul med makrame !


Och till sist ett myspyssel som jag gjorde på nån minut, tack vare att jag köpt materialet och det var bara att limma ihop med limpistol. Jag köpte tovade små bollar på Tomasmarknaden i Helsingfors. Av dem kan man göra en liten mysig snölykta med ett ledljus inuti ! Här kan man ju använda vanliga flörtkulor också.

Önskar alla en skön tredje adventskväll ! 

Carina

1 kommentar:

  1. Hej!
    Första gången jag hittat in till dig. Så trevligt och inspirerande. Gillar verkligen de lysande strutarna.
    God Jul
    /Anette

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...